El preu de la fruita

18.07.2021. L'artista Berni Puig i el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) aborden els conflictes que envolten la campanya de la fruita en un treball d'investigació artística.

El dimecres 21 a la tarda es va presentar El preu de la fruita, un treball d’investigació artística de Berni Puig al voltant del conflicte de la fruita a la Plana de Lleida, produït pel CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) i publicat com a Itinerari Simbiòtic, un dels programes de contingut complementaris de l’exposició Ciència Fricció. El treball proposa un itinerari per la Plana de Lleida amb àudios i textos que documenten la visió de l’artista de la problemàtica, a més d’una intervenció artística i simbòlica en la que Berni Puig ha sembrat de peces ceràmiques de fruita la ciutat de Lleida amb l’objectiu d’obrir el debat al voltant d’aquest element, com a catalitzador d’un ecosistema en conflicte. El treball ha comptat amb la coproducció de Konvent (recentment premiats amb el I Premi El Temps de les Arts), l’acompanyament de Cultura del Bé Comú i la col·laboració de la Plataforma Fruita amb Justícia Social.

El Centre d’Art La Panera ha acollit la presentació per a mitjans i institucions amb les intervencions de Susana Arias, cap de mediació del CCCB, Berni Puig, artista visual, i Pep Espelt, fundador i membre de Konvent. Després de la presentació s’ha fet un itinerari simbòlic i a peu pel Centre Històric de Lleida escoltant els àudios documentals de l’itinerari. En les intervencions s’ha destacat la sensibilitat amb la què s’ha abordat un conflicte holístic de la societat lleidetana i també la necessitat de centrar la mirada en la fruita com a catalitzador del conflicte, més enllà de la mirada en la baula més feble de la cadena, els treballadors temporers. Per altra banda, l’artista també ha declarat com aquest és “el primer pas (de documentació) necessari, per responsabilitat i cohèrencia, d’una intervenció plàstica de més gran abast”. La presentació institucional ha comptat amb la presència de Bernat Soler, delegat del govern de la Generalitat a Lleida, i la seva cap de gabinet, Montserrat Bergés, Sandra Castro, regidora d’educació, cooperació, drets i feminismes a la Paeria de Lleida, Elena Ferré, regidora a l’Ajuntament de Lleida pel Grup Municipal Comú de Lleida, membres de moviments socials i pagesos i productors locals.

Els materials es poden descarregar en aquest enllaç, en format de full d’itinerari descarregable en PDF i un mapa amb les intervencions a la ciutat de Lleida.

Sobre l’itinerari

El preu de la fruita és l’itinerari que ha resultat d’aquesta documentació, amb àudios enregistrats al llarg del procés i amb una proposta d’intervenció artística i simbòlica al carrer de la capital catalana de la fruita de pinyol. L’itinerari fa un repàs a diversos agents i elements que configuren l’ecosistema en conflicte al voltant de la fruita: el model d’explotació agrícola, la pagesia, els treballadors temporers, els activistes o les conseqüències socials de la problemàtica. Cada punt de l’itinerari està acompanyat per un text i una gravació documental, amb entrevistes, captacions sonores i declaracions dels implicats. En el seu punt final, l’artista situa al públic a la ciutat de Lleida, en un entorn intervingut de la seva mà i de forma simbòlica amb peces ceràmiques de fruita que promoguin una visió crítica i pròpia de la problemàtica.

Sobre la intervenció artística

Quin significat té la fruita per cadascú de nosaltres? On el consumidor hi veurà un aliment, el temporer hi veurà un modus vivendi, l’activista l’explotació i vulneració de drets i l’empresari, el benefici econòmic. La intervenció simbòlica de Berni Puig sembra de peces ceràmiques de fruita la ciutat de Lleida. Com en un bodegó dispers, l’artista interpel·la a totes i cadascuna de nosaltres amb l’objectiu d’obrir el debat al voltant de la fruita, l’autèntic catalitzador d’un ecosistema en conflicte.

Sobre l’artista

Berni Puig (Castellbell i el Vilar, 1990) és artista visual. Format com a il·lustrador a l’Escola Massana de Barcelona (Catalunya) i gravador al Centre Internacional de l’Estampa Contemporània de Betanzos (Galícia), des del 2017 resideix al Centre Cultural i Artístic Konvent de Cal Rosal (Barcelona) on hi té l’estudi, alhora que participa de la gestió del centre. L’any 2020 executa Omnipresent, l’obra més important i significativa de la seva trajectòria artística, a l’església de Penelles, una de les primeres esglésies en ús intervingudes per un artista contemporani. És arrel d’aquesta estada a les Terres de Ponent que s’interessa pel conflicte al voltant de les treballadores temporeres de la fruita.

Publicat a