Berni Puig presenta de la mà de CCCB El preu de la fruita, un itinerari artístic sobre el conflicte dels treballadors temporers a la plana de Lleida
El proper dimecres 21 de juliol es presentarà a Lleida El preu de la fruita, un treball d’investigació artística de Berni Puig al voltant del conflicte dels treballadors temporers de la fruita a la Plana de Lleida, produït pel CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) i publicat com a Itinerari Simbiòtic, un dels programes de contingut complementaris de l’exposició Ciència Fricció.
El treball proposa un itinerari per la Plana de Lleida amb àudios i textos que documenten la visió de l’artista de la problemàtica, a més d’una intervenció artística en la que Berni Puig ha sembrat de peces ceràmiques de fruita la ciutat de Lleida amb l’objectiu d’obrir el debat al voltant d’aquest element. El treball ha comptat amb la coproducció de Konvent (recentment premiats amb el I Premi El Temps de les Arts), l’acompanyament de Cultura del Bé Comú i la col·laboració de la Plataforma Fruita amb Justícia Social.
L’estiu de 2020 i en plena pandèmia, Lleida va saltar als mitjans en el context de la campanya de la fruita, degut a la presència de centenars de treballadors temporers dormint al carrer. Aquesta circumstància va fer aflorar la greu vulneració de drets laborals i socials d’aquest sector econòmic, fet que va cridar l’atenció a Berni Puig, que en aquell moment es trobava pintant la seva obra Omnipresent a l’església de Penelles, a escassos 40 km de la capital.
El preu de la fruita és l’itinerari que ha resultat d’aquesta documentació, amb àudios enregistrats al llarg del procés i amb una proposta d’intervenció artística i simbòlica al carrer de la capital catalana de la fruita de pinyol. L’itinerari fa un repàs a diversos agents i elements que configuren l’ecosistema en conflicte al voltant de la fruita: el model d’explotació agrícola, la pagesia, els treballadors temporers, els activistes o les conseqüències socials de la problemàtica. Cada punt de l’itinerari està amb entrevistes, captacions sonores i declaracions dels implicats. En el seu punt final, l’artista situa al públic a la ciutat de Lleida, en un entorn intervingut de la seva mà i de forma simbòlica amb peces ceràmiques de fruita que promoguin una visió crítica i pròpia de la problemàtica.